Schakel Makelaars
Wierdensestraat 112
7604 BK Almelo

Tel: 0546 810 555
E-mail: almelo@schakel.nl

 

 

Openingstijden kantoor:
Maandag 08.30 – 17.00 uur
Dinsdag 08.30 – 17.00 uur
Woensdag 08.30 – 17.00 uur
Donderdag 08.30 – 17.00 uur
Vrijdag 08.30 – 17.00 uur

Uiteraard zijn wij op afspraak ook ’s avonds beschikbaar!

 

Routebeschrijving:

 

Volg ons:

Schakel Makelaars Blog - Een woning kopen

Een woning kopen: Het aankoopproces in 8 stappen

Een woning kopen: Wij geven jou het aankoopproces in 8 stappen
Er komt veel kijken bij het kopen van een woning: van de zoektocht en de bezichtiging tot aan het onderhandelen en de overdracht. Wij nemen je graag mee in het aankoopproces en geven je diverse tips en checklists.

Stap 1. Financieel adviseren

Voordat je kunt beginnen met de zoektocht naar een woning, is het verstandig te weten wat jouw financiële mogelijkheden zijn. Hoeveel kun je lenen en wat zijn dan de maandelijkse lasten? Neem eens vrijblijvend contact op met Waterman Advies (link toevoegen), zij zorgen ervoor, dat jij na de eerste (kosteloze) afspraak precies weet, wat voor jou mogelijk is.

Stap 2. Jouw droomwoning vinden

Zodra je weet hoeveel je maximaal kunt uitgeven aan een woning en je jouw woonwensen op een rij hebt gezet, kan de zoektocht beginnen. Er zijn verschillende manieren om jouw koopwoning te vinden.

funda.nl
Op funda.nl vind je het grootste aanbod koopwoningen in Nederland. Hier kun je met behulp van filters gericht zoeken naar een woning die het best aansluit bij jouw woonwensen.

NVM-aankoopmakelaar
Je kunt ook een zoekopdracht geven aan een aankoopmakelaar. Deze gaat met jouw woonwensen gericht op zoek naar een woning die bij jou past. Hij beschikt over een groot netwerk en is altijd als eerste op de hoogte van woningen die op de markt komen, vaak ruim voordat een woning op funda.nl wordt geplaatst.

Wil jij meer informatie omtrent het in de hand nemen van ons als aankoopmakelaar?
Klik hier Schakel Makelaars Almelo | Jouw aankoopmakelaar Almelo! voor meer informatie of neem vrijblijvend contact met ons op.

Stap 3. Een woning bezichtigen

Heb je een woning gevonden die je aanspreekt? Dan is het tijd voor de bezichtiging. Een aankoopmakelaar kan hierin veel werk – en spanning – uit handen nemen. Bij het bezichtigen van een woning zijn er veel zaken waar je op moet letten. Natuurlijk is het belangrijk dat het huis goed voelt en dat er een klik is, maar het is vooral belangrijk dat je later niet voor verassingen komt te staan. Let daarom op deze punten:
1. De locatie en de buurt
2. Buitenkant van de woning
3. Binnenkant van de woning
4. Installaties
5. Duurzaamheid

Stap 4. Extra onderzoek

Gebreken
Als je een huis koopt, mag je verwachten dat het huis geschikt is voor ‘normaal gebruik’. Toch kan er sprake zijn van zichtbare of onzichtbare gebreken die het normale gebruik van de woning belemmeren.

Onderzoeksplicht
Als koper heb je een onderzoeksplicht. Dit betekent dat er van jou als koper verwacht wordt dat je de staat van de woning onderzoekt. Zichtbare gebreken die je bij de bezichtiging had kunnen ontdekken, kunnen later niet als verborgen gebreken worden benoemd. Deze komen voor eigen rekening.

De verkoper heeft een mededelingsplicht
De verkoper heeft een mededelingsplicht, ook wel de informatieplicht genoemd. Deze mededelingsplicht verplicht de verkoper alle informatie te verstrekken die voor jou als koper belangrijk kan zijn. Zo is hij verplicht je te laten weten of de woning gebreken heeft en welke dat zijn. Houd er wel rekening mee dat een verkoper zelf niet altijd op de hoogte is van verborgen gebreken.

Bouwkundige keuring
In sommige gevallen is het verstandig een bouwkundige keuring uit te laten voeren. De bouwkundige keuring maakt duidelijk welke gebreken een woning heeft en hoeveel onderhoud er op de korte én lange termijn nodig is. Deze gebreken en kosten worden vastgelegd in een bouwkundig rapport. Wij helpen je graag met het vinden van een bouwkundige keurder!

Stap 5. De onderhandeling

De onderhandelingsstrategie is helemaal afhankelijk van de situatie. Niet alleen de markt, maar ook de situatie van de verkoper. Heeft de verkoper bijvoorbeeld zelf al een nieuwe woning gekocht? Dan is er waarschijnlijk meer ruimte voor onderhandelingen.

Bod uitbrengen
Na het bepalen van de strategie, het bod en de (ontbindende) voorwaarden, breng je een bod uit bij de verkopende partij. Dit kan op verschillende manieren. Je kunt het voorstel schriftelijk, per mail, telefonisch of in sommige gevallen via de website van de verkopende makelaar overbrengen. Is onderhandelen niet jouw sterkste kant? Als aankoopmakelaar, kunnen wij je hierbij helpen door de onderhandelingen namens jou te voeren.

Stap 6. Ondertekenen van de koopovereenkomst

Als jullie het eens zijn over de prijs, opleverdatum, ontbindende voorwaarden en eventuele afspraken over roerende zaken, dan is er een overeenstemming. De wet bepaalt dat de koop van een onroerende zaak schriftelijk moet worden vastgelegd. Zodra partijen mondeling overeenstemming hebben bereikt over de verkoop, zijn partijen nog niet gebonden, de mondelinge afspraak is namelijk niet bindend! De verkopende makelaar legt de gemaakte afspraken vast in de koopovereenkomst.

Bedenktijd
De koop komt tot stand als beide partijen de koopovereenkomst hebben ondertekend. De koopovereenkomst gaat naar de notaris en als koper heb je vervolgens een wettelijke bedenktijd van drie dagen waarin je zonder opgaaf van reden alsnog de koop kunt ontbinden. De bedenktijd van drie dagen gaat in zodra een kopie van de getekende koopovereenkomst aan de koper is overgedragen. Na deze tijd is de koop definitief rond, tenzij er ontbindende voorwaarden van toepassing zijn.

Stap 7. Huis financieren

Een hypotheekadviseur adviseert over de verschillende hypotheken en helpt je bij het kiezen van een hypotheek die past bij jouw persoonlijke situatie. Hij vergelijkt verschillende aanbieders, berekent de maandlasten en kiest samen met jou de beste oplossing. Reken erop dat het verwerken van een hypotheekaanvraag ongeveer 4 tot 8 weken duurt.

Taxeren
De hypotheekverstrekker wil weten wat de woning waard is. Daarom is voor de financiering van een woning in de meeste gevallen een taxatierapport van een gecertificeerde taxateur nodig. Jouw aankoopmakelaar en verkoopmakelaar mogen dit rapport niet opstellen omdat ze bij het onderhandelingsproces betrokken zijn. Ze kunnen je natuurlijk wel helpen bij het vinden van een gecertificeerde taxateur.

Stap 8. Overdracht woning

Pas wanneer de hypotheek geregeld is, de bedenktijd is verstreken en eventuele aanvullende ontbindende voorwaarden niet meer van toepassing zijn, is de koop definitief. Nu kan de overdracht plaatsvinden.

Een paar dagen voor de afgesproken leveringsdatum ontvang je van de notaris een concept-leveringsakte en een nota van afrekening. Controleer goed of alle gegevens kloppen. Een aankoopmakelaar helpt je uiteraard hierbij.

Vlak voor de overdracht inspecteer je, eventueel samen met jouw aankoopmakelaar, de woning om te zien of deze nog in de afgesproken staat is. Daarna betaal je, vrijwel altijd via de hypotheekverstrekker, bij de notaris de koopsom, de overige kosten en eventueel de prijs van de overgenomen roerende zaken. Vervolgens teken je de akte van levering. De woning staat nu op je naam en wordt door de notaris ingeschreven bij het Kadaster!

Gefeliciteerd met de aankoop!

Heb jij over bovenstaande toch nog vragen of wil je meer informatie?
Neem gerust contact met ons op.

Wij zijn er voor je.